ثبت نام کد اقتصادی

امروز قصد داریم در این مقاله آموزش کاملی از ثبت نام کد اقتصادی در سایت سازمان امور مالیاتی کشور به شما بدیم تا بتونید به راحتی برای خودتون کد اقتصادی خودتون رو دریافت تا در انجام فعالیت کسب و کار خودتون به مشکل نخورید.همچنین اگه شرکت تازه تاسیسی دارید میتونید برای تهیه نرم افزار حسابداری به صفحه نرم افزار سپیدار و نرم افزار دشت مراجعه کنید.همچنین میتونید برای اطلاع از قیمت نرم افزار سپیدار میتونید به این صفحه مراجعه کنید.

قبل از شروع مراحل ثبت نام بهتره که اطلاعاتی در رابطه با کد اقتصادی داشته باشید.

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی کدی ۱۲ رقمی هست شبیه به کد ملی افراد. کد ملی مخصوص یه فرد هست کد اقتصادی کدی منحصر به فرد هست برای یک کسب و کار و یا یه واحد تجاری هست که این کد با کد واحد های دیگ تفاوت داره.

این کد توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین میشود و به کسب و کار های مختلف ارائه میشود. لازم به ذکر هست که خود سازمان امور مالیاتی کشور زیر مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور هست.

این سازمان در کل کشور با کد اقتصادی فعالیت واحد های مختلف برای مثال خرید و فروش ها، فاکتور ها و خدمات شرکت ها رو تعیین میکند.این نکته هم هست که سازمان امور مالیاتی با استفاده از کد اقتصادی یا شماره اقتصادی افراد حقیق و حقوقی رو شناسایی میکند.

چرا باید کد اقتصادی دریافت کنیم؟

شرکت ها و اشخاصی حقیقی که نیت دارن معاملات رسمی با ارگان ها یا سازمان ها انجام بدن نیاز به این کد اقتصادی دارند و اگه این کد رو دریافت نکرده باشند نمیتونند این معاملات رو انجام میدن. این معاملات میتونه خرید و فروش و یا حتی انجام خدمات با این شرکت ها باشد.

در زیر یه لیست کوتاهی از دلایلی که باید کد اقتصادی داشته باشید رو برای شما آماده کردیم:

  1. با کد اقتصادی اعتبار خودتون و یا کسب و کارتون رو افزایش بدید.
  2. شرط شرکت در مزایده ها و مناقصه ها داشتن کد اقتصادی هست.
  3. قصد واردات یا صادرات دارید؟ اصلی ترین شرط داشتن کد اقتصادی است.
  4. با کد اقتصادی از مشکلات مالیاتی جلوگیری کنید.

این ها چندتا از دلایل اصلی هست که باید کد اقتصادی برای خودتون یا کسب و کارتون دریافت کنید.

جریمه نداشتن کد اقتصادی؟!

هر شرکت و یا کسب و کاری بعد از اینکه به ثبت رسید و آگهی تاسیس اون هم صادر شد باید حداقل در کمتر از دو ماه داخل اداره دارایی پرونده تشکیل بدن و برای دریافت کد اقتصادی اقدام کنند. بر اساس قانون:

مطابق قانون مالیاتی تصویب شده،تمامی شرکت های ثبت شده ملزم به اخذ کد اقتصادی می باشند.

در غیر این صورت این واحد اقتصادی شامل جریمه های میشود که لیست این جریمه ها رو برای شما آورده ایم:

  1. برای بار اول اون واحد صنفی شامل جریمه میشه که این جریمه دو برابر مبلغ مورد معامله است
  2. برای بار دوم باعث میشه که اون کسب و کار یا واحد اقتصادی به مدت سه ماه تعطیل بشه و یا فعالیتش متوقف بشه
  3. برای بار سوم اشخاص که تخلف کرده اند و برای اشخاص حقوقی مدیر یا مدیران اون کسب و کار به حبس تعزیری محکوم میشوند که زمان این حبس میتونه بین ۳ تا ۶ ماه متغیر باشد.

حالا که با کد اقتصادی و دلایل دریافت اون آشنا شدید بهتره بریم سراغ ثبت نام کد اقتصادی

شروع ثبت نام کد اقتصادیآموزش ثبت نام کد اقتصادی

قبل از هر اقدامی برای دریافت کد اقتصادی شرکت شما باید در ثبت شرکت ها به ثبت رسیده باشد بعد از انجام این کار میتونید مراحل زیر رو دنبال کنید برای ثبت نام کد اقتصادی دنبال کنید.

بعد از این مرحله نوبت پیش ثبت نام در سازمان امور مالیاتی کشور است.

مرحله اول: پیش ثبت نام در سایت سازمان امور مالیاتی کشور

برای پیش ثبت نام کد اقتصادی اول باید وارد سایت سازمان امور مالیاتی کشور (tax.gov.ir) بشید. و از منوی خدمات اصلی مالیاتی گزینه پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیکی رو انتخاب کنید و از پایین صفحه روی ورود به ثبت نام کلیک کنید.

برای ورود راحت تر به این صفحه میتونید رو لینک زیر کلیک کنید تا مستقیم وارد صفحه ثبت نام بشید.

ورود به صفحه پیش ثبت نام سازمان امور مالیاتی کشور

بعد از ورود به این صفحه باید اطلاعات اون رو تکمیل کنید.

اول از همه کلمه امنیتی و بعد از اون نوع مودی که حقیقی هستید یا حقوقی یا تبعه خارجی و بعد از اون شناسه ملی یا شماره ملیتون رو وارد کنید و وارد صفحه بعدی بشید.

تو این مرحله باید اطلاعت پایه ای خودتون رو وارد کنید. باید شماره تلفن همراه تایید شده و تاییدیه پستی و باقی اطلاعات مورد نیاز رو تکمیل کنید. و روی تایید نهایی کلیک کنید.

بعد از اینکه این مرحله رو به پایان رسوندید یک هفته فرصت دارید تا اطلاعاتی خودتون رو تایید کنید فراموش نکنید اگه تو بازه زمانی که تعیین شده اطلاعات خودتون رو تایید نکنید پرونده شما به صورت خودکار از سیستم حذف میشود.

مرحله دوم: صحت سنجی اطلاعات

در این مرحله اطلاعات شما از سازمان های مختلفی استعلام گرفته میشود.در صورتی که مغایرتی در اطلاعات شما وجود داشته باشه از طریق پیامک به شما اطلاع داده میشه

اگه این پیامک رو دریافت کردید باید دوباره وارد ثبت نام بشید و مرحله اول رو تکرار کنید. اگه اطلاعاتتون تایید بشه برای شما پیامکی برای شما ارسال میشه که این پیامک حاوی رمز عبور و نام کاربری هست که با اون میتونید وارد سامانه بشید و اطلاعاتتون رو تکمیل کنید.

مرحله سوم: اعتبار سنجی و رسیدن به وضعیت ۴۴

بعد از اینکه رمز عبور و نام کاربری برای شما ارسال شد و شما اطلاعاتتون رو داخل سامانه تکمیل کردید در آخر روی تایید نهایی کلیک میکنید.و اطلاعات شما به صورت کامل ثبت میشود و در اینجا ثبت نام اینترنتی کد اقتصادی تکمیل میشه و وضعیت شما به صورت ۴۴ در سامانه ثبت میشود.

مرحله سوم: تکمیل مدارک فیزیکی و تحویل اون به اداره مالیات

در این مرحله شما باید مدارک شرکت و اعضا رو به اداره مالیت تحویل بدید و اگه مدارک شما مورد تایید باشه بعد از هفت روز کاری کد اقتصادی شما صادر میشه و وضعیت پرونده شما به کد ۴۵ تغییر میکند در زیر مدارک مورد نیاز دریافت کد اقتصادی رو برای شما آماده کرده ایم.

مدارک مورد نیاز دریافت کد اقتصادی

  1. دریافت و تکمیل دفترچه اشخاص (میتونید از سایت سازمان امور مالیاتی دریافت کنید)
  2. اصل و کپی تمام مدارک شناسایی هیئت مدیره (شامل شناسنامه و کارت ملی.کپی یا باید برابر اصل باشید و یا اصل این مدارک رو داشته باشید)
  3. آگهی که برای تاسیس شرکت دادید و تغییرات ثبتی (یا اصل مدرک یا کپی برابر اصلی)
  4. اساسنامه شرکت (یا اصل مدرک به همراه کپی یا کپی برابر اصل)
  5. اظهارنامه ثبتی ، شرکتنامه و تقاضانامه در شرکت‌های غیر سهامی (یا اصل مدرک به همراه کپی یا کپی برابر اصل)
  6. آگهی روزنامه رسمی و تغییرات آن (یا اصل مدرک به همراه کپی یا کپی برابر اصل)
  7. سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت که در آگهی تأسیس قید گردیده است. در صورتی که ملک اجاره ای میباشید اجاره نامه ملک. (یا اصل مدرک به همراه کپی یا کپی برابر اصل)
  8. تعدادی سربرگ شرکت به همراه مهر شرکت

نکته مهم: برای تشکیل پرونده حتما یا باید مدیر عامل شرکت یا یکی از اعضای هیئت مدیره یا نماینده قانونی و یا و وکیل شرکت حضور داشته باشند. و در آخر هم کد اقتصادی فقط به شخص مدیر عامل شرکت تحویل داده میشود.

برای انجام خدمات مالیاتی و خدمات حسابداری خودتون میتونید با تدوین حساب آسیا در تماس باشید تا شمارو راهنمایی کنند.

اگه مشکلی در ثبت نام داشتید میتونید در قسمت کامنت ها بپرسید تا کارشناس های ما شمارو راهنمایی کنند.