آموزش حسابداری شرکت های ساختمانی؛ چند نکته مهم

در واقع حسابداری شرکت های ساختمانی، جزء حسابداری پیمانکاری محسوب می شود. همانطور که از نامشان مشخص است شرکت های ساختمانی وظیفه ساختن یک بنا اعم از ( مسکونی – صنعتی – اداری – تجاری و … ) را به عهده دارند.برای شخصی که وظیفه حسابداری شرکت را بر عهده دارند، هیچ فرقی نمی کند که چه نوع بنایی ساخته شود چون تمامی بناها از موادی ساخته می شوند که این مواد برای ساخت و ساز ساختمان است فقط شرایطش متفاوت است.

اولین موضوعی که مورد بررسی قرار می دهیم این است که آیا شرکت، ساختمان را می خواهد برای خود بسازد یا برای شرکت دیگری یا فرد دیگری ( فرقی ندارد که برای خودش بخواهد بسازد یا برای جای دیگری یا شرکت دیگری، هر دو مورد می شود پروژه )اگر ساختمان را بخواهد برای شرکت دیگری بسازد، حسابداری آن می شود حسابداری پیمانکاری که مقوله آن فرق دارد و در ادامه به آن می پردازیم و اگر ساختمان برای خود شرکت ساخته شود جزء دارائی های ثابت شرکت به حساب می آید و برای سند زدن آن باید بدانیم که کار شرکت مورد نظر چیست؟ در چه زمینه ای فعالیت می کند؟

حسابداری شرکت های ساختمانی همان حسابداری شرکت های پیمانکاری!

در واقع شرکت های ساختمانی بخشی از شرکت های پیمانکاری هستند.در شرکت های پیمانکاری وظیقه شرکت انجام پروژه هایی است که از کارفرما به این شرکت ها محول میکند. روند کار در شرکت های ساختمانی هم به همین شکل است پیمانکار ها وظیقه ساخت یک ساختمان را بر عهده دارند که از سمت ی کارفرما به این پیمانکار محول شده است که باید طبق قرار داد و تعهداتی که دارند ساخت ساختمان رو به اتمام برسونند. نرم افزار حسابداری مورد استفاده در شرکت های ساختمانی همان نرم افزار سپیدار است و یا بسته نرم افزار حسابداری پیمانکاری است.

آموزش حسابداری شرکت های ساختمانی در قسمت دارایی ثابت:

شخص سازنده برای پروژه خود، مصالح ساختمانی و لوازم مورد نیاز را تهیه می کند، حال اینکه چگونه این مصالح را بخواهیم در سیستم تعریف کنیم و ثبت کنیم بستگی به خواسته ی شرکت دارد. به طور مثال: شرکت می خواهد بداند که چه مقدار آهن آلات استفاده شده و چه مقدار موجود است یا برای ادامه کار مورد نیاز است و می خواهد این مقدار به صورت تفکیک شده در اختیار داشته باشد یعنی ( آهن و تیر آهن و نبشی ) .

اگر بصورت دقیق تر بخواهد این تفکیک انجام شود می توانیم آهن و تیرآهن و نبشی را شماره گذاری کنیم و با ذکر شماره در اختیار آنها قرار دهیم اما این موارد مربوط به حسابدار و خدمات حسابداری می شود و حسابدار باید طوری مدیریت کند و در سیستم تعریف کند که در مواقع نیاز به راحتی به آن دسترسی داشته باشد و بتواند با یک جستجو و سرچ ساده آن را دریافت کند و در اختیار کافرما قرار دهد.

حساب پرداختی کارکنان و کارگرها در حسابداری شرکت های ساختمانی

باید متناسب با نوع و حوزه فعالیت شرکت فاکتورهای مواد مصرفی توسط حسابدار شناسایی شود و در داخل سیستم ثبت شود. مثلا پیمانکاری که ساختمان می سازد با پیمانکاری که پروژه راه سازی دارد، مواد اولیه مصرفی شان متفاوت است.

سوخت و کرایه ماشین آلات در حسابداری شرکت های ساختمانی

کرایه حمل و نقل مواد، خرید ابزار آلات مثل بیل و کلنگ و …، بیمه کارگاه و هزینه هایی از این نوع جزء هزینه های سربار مواد شناسایی شده و ثبت در سیستم می شوند و سایر هزینه های عمومی که وجود دارند بر اساس فاکتورهای موجود ثبت می شوند.

سپس بر اساس صورتحساب کلیه حساب های فعال که از بانک دریافت می کنیم، مبالغ حاصل از واریز و برداشت شرکا، پیمانکار و حقوق پرداختی کارگران و کارکنان را ثبت می زنیم. تمامی فیش های پرداختی مربوط به بیمه و مالیات در این قسمت قابل پیگیری می باشند.

بررسی حساب ها در حسابداری شرکت های ساختمانی

حساب های خرید و فروش شرکت به همراه اظهارنامه ارزش افزوده و گزارشات فصلی شرکت تطبیق داده می شوند و کنترل می شوند.هیچگونه مغایرتی نباید وجود داشته باشد و قابل قبول نمی باشد. به این موضوع توجه داشته باشید که اگر تراز آزمایشی دوره سال قبل موجود نیست و در دسترس نیست، شما می توانید بر پایه اظهارنامه عملکرد سال قبل، سند افتتاحیه سال مالی جدید را که می خواهد مورد بررسی قرار بگیرد ثبت کنید.

در پایان و پس از کنترل و تکمیل حساب های بانکی و ارزش افزوده و بدهکاران تراز آزمایشی را تبدیل به تراز نهایی کنید، سپس حساب های موقت را ببندید و سود سال جاری را بدست بیاورید و شناسایی کنید و بعد از اطمینان کامل اقدام به فرستادن اظهارنامه و سپس تحریر دفاتر را انجام دهید.