حسابداری پیمانکاری چیست؟ آشنایی با حسابداری پیمانکاری

می خواهیم به مبحث پیمانکاری و جزئیات آن بپردازیم. مبحثی که به گوش خیلی ها نخورده و برای بسیاری می تواند تازگی داشته باشد و حتی تا به حال در مورد این مبحث فکر نکرده باشند و از رابطه ای که بین پیمانکاری و حسابداری وجود دارد بی خبر باشند. هنگامی که از پیمانکاری صحبت می کنیم ناخودآگاه ذهن همه به این سمت می رود که گروه یا انسانی با سازمانی یا شخصی تحت عنوان کارفرما قراردادی را امضا می کنند و در ازای آن پروژه ای را از اولین مرحله تا مرحله نهایی در دست می گیرند و آنرا انجام می دهند.

برداشتی که از کلمه پیمانکاری در بین مردم وجود دارد، این است که شخصی امور اجزائی پروژه را بدست می گیرد و آن را به انتها و پایان می رساند و اصولا این امور شامل امور ساختمانی یا امور نظافتی می باشد. اما اگر به مبحث پیمانکاری به صورت جامع نگاه کنیم متوجه می شویم که بخش عمده ای از آنرا حسابداری تشکیل می دهد. بعد از شروع کار و جلو رفتن پروژه که کار وسعت پیدا می کند و بعضا دارای پیمانکار اصلی و پیمانکار فرعی می باشد و اشخاص مختلفی که کارهای مختلف را در پروژه انجام می دهند، در اینجاست که به اهمیت حسابداری در امور پیمانکاری پی می بریم و متوجه می شویم که چقدر وجود حسابداری برای ما مهم است.

مرحله اول در یادگیری حسابداری پیمانکاری

در این مرحله و قبل از شروع کار سعی کنید که لغات صنعت پیمانکاری را یاد بگیرید. برای یادگیری مهارت حسابداری پیمانکاری به صورت تخصصی و حرفه ای، شما باید اصطلاحات پیمانکاری را یاد بگیرید. ممکن است شما به اصطلاحات حسابداری عمومی اشراف کامل داشته باشید اما لازم است که کلمات و اصطلاحات خاصی که در این صنعت وجود دارد را به صورت کامل یاد بگیرید و بکار ببرید از جمله برآورد و شرایط قرارداد. در حسابداری پیمانکاری و ساختمانی هر گزارش نسبت به گزارش دیگر متفاوت است، شما ممکن است گزارشاتی از قبیل صدور صورت حساب به مشتریان و یا پیمانکاران اصلی و فرعی و یا گزارش هایی که مربوط به سود آوری پروژه و هزینه های مستقیم است، ارائه دهید.

مرحله دوم در یادگیری حسابداری پیمانکاری

به دنبال مشاغلی بگردید که کسب و کار آنها با پیمانکاری سر و کار دارد و در ارتباط است و سعی کنید در کلاس های حسابداری که این نوع حسابداری را به شما آموزش می دهند شرکت کنید. با حضور در این کلاس ها می توانید در مورد مسائل حسابداری پیمانکاری اطلاعات و مهارت های لازم را بدست آورید و مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد را بشناسید. تا آنجا که می توانید در طول آموزش در مورد روش درصد تکمیل کار برای محاسبه درآمد اطلاعات و دانش بدست بیاورید. روش درصد تکمیل کار، یکی از روش های حسابداری برای شناسایی درآمدها در هنگام انجام کار و پیشرفت پروژه می باشد و به اتمام پروژه مربوط نمی شود.

مرحله سوم یادگیری حسابداری پیمانکاری

توصیه می شود در کلاس ها و دوره های پیمانکاری ثبت نام کنید. حضور در این دوره های آموزشی و کلاس ها، بسیار می تواند مفید باشد، بخصوص اینکه اگر در این زمینه اطلاعات اولیه را داشته باشید. در بسیاری از آموزشکده ها و دوره های فراگیر این نوع کلاس ها برگزار می شود که بسیار مفید است. به دنبال یک کارگاه آموزش حسابداری باشید که در آنجا اصول حسابداری پیمانکاری تدریس می شود در کنار این اصول سعی کنید نرم افزارهای مرتبط به صنعت پیمانکاری را هم یاد بگیرید. در ادامه می خواهیم چند مورد از بهترین روش های حسابداری پیمانکاری اشاره می کنیم که یادگیری آنها برای استفاده از صنعت پیمانکاری مفید است.

منظور از هزینه های شغلی در حسابداری پیمانکاری

در پیمانکاری ممکن است انواع پروژه ها و مشاغل مختلف وجود داشته باشد که مسلما طول و حجم پروژه می تواند تفاوت باشد. به همین دلیل مطابقت دادن هزینه های پروژه با درآمد حاصل می تواند دشوار و پیچیده باشد. این پیچیدگی به دلیل این است که ممکن است در طول یک پروژه معامله های زیادی انجام شود و نقش هزینه یابی برای این امر بسیار حائز اهمیت و ضروری است. هزینه یابی شغلی به معنی تخصیص دادن تمام هزینه ها اعم از مستقیم و غیر مستقیم به درآمد هر شغل مرتبط می باشد. هزینه یابی شغل علاوه بر آماده سازی مالیاتی برای حسابداران، اطلاعات دقیق مربوط به سودآوری یک قرارداد را در اختیار شما قرار می دهد.

درصد پیشرفت کار در حسابداری پیمانکاری

یکی از بهترین روش ها و شیوه های حسابداری پیمانکاری که در دوره آموزش حسابداری پیمانکاری باید به آن توجه ویژه نمایید و آنرا یاد بگیرید. روش درصد تکمیل کار یا درصد پیشرفت کار می باشد. در روش درصد تکمیل کار به توانایی کسب و کار پیمانکاری برای تطبیق دادن درآمد ها و هزینه ها اشاره دارد. قبلا هم اشاره کردیم که در مدت زمان انجام پروژه، مدت زمان قراردادها مختلف است و تعداد مشاغل زیاد است، انجام این کار بسیار سخت و دشوار است با این وضع در طول روند پیمانکاری پیمانکاران می توانند با استفاده از روش درصد تکمیل کار برای تعیین سودآوری یا زیان آور بودن پروژه اطلاعات دقیق بدست آورند.

طبق روش درصد تکمیل کار حسابداران می توانند سود دقیق پروژه را محسابه کنند. گرچه حسابداران می توانند با انجام برآوردها، سود را بدست بیاورند ولی در محاسبات همیشه احتمال خطا و اشتباه وجود دارد به همین دلیل استفاده از این روش بسیار دقیق است و انجام آن توسط حسابدار آسان است. حسابداران قبل از اتمام پروژه اطلاعات مالی که مربوط به شرکت است را می توانند حتی قبل از پایان یافتن پروژه تحویل دهند. بنابراین به کار گیری از این روش بسیار ضروری و مهم است.

روش های تکمیل قرار داد در حسابداری پیمانکاری

تا وقتی که پروژه به پایان نرسد، درآمدها در صورت های مالی پروژه ، گزارش نمی شود. برای قراردادهایی که مدت آنها کمتر از دو سال است از این روش استفاده می شود و سود آن یک سود ناخالص متوسط کمتر از 1 میلیون دلار می باشد. آن دسته از پیمانکاران که سعی دارند پرداخت مالیات خود را به تعویق بیاندازند مناسب می باشد که از این روش استفاده کنند. در عین حال می توان هزینه مواد اختصاص داده شده را بدون ایجاد یک حساب جدید در دفتر کلی هزینه در قرارداد اضافه کرد. این نوع هزینه ها تا پایان اتمام پروژه که به طور کامل مصرف شوند جزء دارایی ها به حساب می آیند و سپس پس از پایان کار کسر می گردند.